Utama Yang Lain 2020: Kisah penutupan - lihat dari ladang anggur...

2020: Kisah penutupan - lihat dari ladang anggur...

Cerita wain Erni Loosen 2020

Erni Melonggarkan semasa lockdown

  • Sorotan
  • Majalah: Terbitan Januari 2021

Pasti. Itulah kata yang digunakan oleh banyak pembuat anggur mengenai penguncian, realiti baru yang jelas yang menentukan tahun 2020: tahun yang dilancarkan oleh Covid-19.



'Rasanya seperti mengambang di gelembung - dunia anda terasa terbatal, tidak berpasangan', adalah bagaimana pembuat anggur terbang yang berpangkalan di California, Paul Hobbs menerangkannya. Memandangkan berlakunya wabak dan jumlah kematian yang semakin meningkat, ada juga yang mulai mempertanyakan profesion mereka. 'Bekerja di kilang wain terasa sesat, kadang-kadang tanpa alasan,' kenang pembuat anggur dan penulis Oliver Styles di Hawke's Bay, New Zealand.

koktel cocchi vermouth di torino

Ketika semuanya bermula, panen sedang berlangsung di hemisfera selatan. Sebilangan besar kerajaan menganggap arak sebagai 'perniagaan penting', oleh itu dikecualikan daripada ditutup. Sejarah awal di kawasan-kawasan termasuk Amerika Selatan membuktikan keberuntungan secara logistik, kerana buah sudah banyak di kilang wain sebagai permulaan penutupan.

Afrika Selatan terbukti menjadi pengecualian yang tidak dapat dielakkan dalam banyak aspek. Pada mulanya, penuaian dan pembuatan anggur dilarang, walaupun ini segera dibalikkan. Tetapi kemudian larangan eksport yang melumpuhkan dan sekatan jangka panjang penjualan domestik merosakkan industri ini. Kerugian kewangan dianggarkan berjuta-juta dolar, dan badan umum Wain Afrika Selatan berpendapat bahawa di mana sahaja sehingga 80 kilang wain dan 350 penanam mungkin gagal. Walau bagaimanapun, pengeluar telah bertindak balas dengan brio khas - seperti Bruce Jack (HeadStart Trust), kilang anggur Dirk Human of Black Oystercatcher dan Rollo Gabb (Journey's End Foundation) telah memberikan makanan dan sokongan penting untuk beribu-ribu orang.



Di seluruh dunia, arak mengalir ke Zoom dan Instagram Live ketika perjalanan dan acara semakin mereda. Sebilangan besar sampel botol kembali bersiap untuk menjadi penguji. Bordeaux berjaya - entah bagaimana - membuat kepalan yang baik Kempen perdana 2019 ('Ini mendorong kita untuk mencipta semula diri kita,' catat Véronique Sanders dari Château Haut-Bailly. 'Kejayaannya adalah menghirup udara segar dalam masa yang sukar ini.') Dengan bar dan restoran ditutup, penggunaannya menurun secara mendadak, walaupun dipublikasikan dengan baik bonanzas penjualan bagi sebilangan peruncit (di UK, penggunaan alkohol secara keseluruhan hampir separuh pada masa penutupan, jatuh dari 2 bilion liter kepada 1.3 bilion liter dari April 2020-Julai 2020 berbanding tempoh yang sama pada tahun 2019).

Kisah-kisah berikut memberikan beberapa gambaran mengenai realiti pengalaman mengurung pembuat anggur. Cabaran? Tidak ada kekurangan. Tetapi positif, sokongan, harapan, kreativiti, humor, ketahanan - dan, ya, kegembiraan? Itu pun. Seperti kata Styles: 'Anda menyedari betapa pentingnya makanan atau segelas wain yang sebenarnya.'


Ernst Melonggarkan

Dr Loosen, Jerman

‘Ini adalah salah satu, jika bukan tahun paling mencabar yang dapat saya ingat sebagai pembuat anggur’, adalah pertunjukan pembukaan Ernst ‘Erni’ Loosen. 'Bagi saya, arak adalah mengenai minat dan minat orang ramai, dan kedua-duanya dapat dikendalikan secara langsung. Tetapi untuk tidak menyesuaikan diri mungkin akan kehilangan semua yang telah saya kerjakan. '



Seorang pelawat yang terkenal dan dikendalikan oleh orang-orang, Loosen menunjukkan betapa mencabarnya dunia komunikasi dalam talian pada awalnya, sambil menambah: 'Tetapi kami orang Jerman menyukai organisasi, jadi kami mengembangkan cara untuk melancarkan proses tersebut.' Sampel dihantar untuk persembahan, acara dalam talian yang diadakan, projek kedai web yang ditangguhkan lama dilancarkan, dan video kebun anggur telah dimuat naik ke media sosial.

Tetapi keinginannya untuk melakukan perjalanan tetap kuat. 'Saya tidak dapat duduk di satu tempat - masih banyak pelanggan di luar sana yang memerlukan pendidikan. Ini adalah masa yang tepat untuk wain Jerman mewah. Sebaik sahaja saya kembali ke sana, saya akan terkena tembakan meriam! ’Juga mengenai Loosen adalah projeknya di Washington State dan Australia. 'Sukar untuk melakukan penggabungan melalui konferensi video ... Tetapi ada cara untuk diselesaikan. Satu mesej mengenai tahun ini adalah bahawa anda sentiasa dapat mencari jalan untuk menyelesaikan sesuatu, walaupun tidak sempurna. Menyerah bukanlah pilihan. '

Perkara lain yang dicatat oleh Loosen adalah nilai mempunyai rakan yang boleh dipercayai. 'Oleh kerana negara telah kembali dalam talian dengan membuat pesanan, kami mempunyai banyak kisah positif yang memberi saya harapan bahawa kami akan berjaya melalui api sampah setahun ini.' Dia juga melancarkan wain tanpa alkohol, 'jadi jika ada adalah penguncian kedua, pelanggan kami juga boleh mempunyai pilihan itu '.


Gutter dan Bintang Chris Wilson

Chris Wilson

Chris & Ellen Wilson

Selokan & Bintang , Inggeris

Beberapa pasta rakyat Britain yang dibeli secara pukal. Chris dan Ellen Wilson melancarkan kilang anggur mikro di bekas kincir angin berhampiran Cambridge. 'Kami membincangkannya dan berfikir,' Apa-apaan '- dari saat itu, sudah penuh,' kata Wilson, bekas wartawan muzik yang menjadi penulis wain dan pembuat anggur yang berkelayakan. 'Penguncian memberi kami masa dan ruang depan untuk mengatur semuanya, tetapi sama pentingnya dengan ketakutan coronavirus yang masih ada, yang memberi kita sikap sekarang-atau-tidak pernah kita perlukan.'

Wilson telah berusaha untuk mendirikan kilang anggur tetapi telah ditahan oleh kekurangan tempat yang sesuai. Selama beberapa minggu pertama penutupan, pemilik Chesterton Mill menelefon, memberi projek itu OK untuk penuaian 2020.

‘Menendang bahagian belakang’ ini menyaksikan pasangan itu memperoleh buah dan kit membeli, termasuk lapan tong kayu oak dari Burgundy. 'Ketika mereka tiba pada awal bulan Julai (dan menyekat jalan ke kilang), ia akhirnya sampai di rumah dengan tepat seperti yang kita hadapi,' kenangnya. Penguncian bermaksud kekurangan peralatan, tetapi ini, bersama dengan cabaran logistik lain, 'mungkin menghasilkan wain yang lebih menarik', katanya. 'Contohnya, saya tidak dapat memasukkan tangki selebar 76cm ke dalam kilang wain, jadi saya bergantung pada banyak fermentasi kumpulan kecil.'

Wilson merancang untuk membuat 2.000 botol wain mulai tahun 2020 di bawah label Gutter & Stars, termasuk beberapa Bacchus fermentasi tong, Pinot Blanc oren, Chardonnay berumur tong dan Pinot Noir.

ladang anggur dijual di Perancis dengan harga murah

Soalan terakhir saya kepada Wilson ialah: mengapa kilang itu? 'Penjualan pintu bilik bawah tanah adalah bahagian penting dalam model perniagaan saya, jadi sangat membantu berada di bangunan yang mempunyai jarak 15 minit berjalan kaki dari pusat bandar.

“Saya harap orang ramai senang berkunjung untuk melihat kincir angin dan merasai anggur. Ini juga membuat perjalanan saya sangat mudah: hanya lima minit dengan basikal. Dan siapa yang tidak mahu mendirikan kilang anggur di kincir angin! '


Rafael Urrejola

Rafael Urrejola

perseteruan taurasi san gregorio

Rafael Urrejola

Undurraga, Chile

Kes Covid positif pertama di Undurraga, kilang wain bersejarah berjuta-juta liter yang berpusat di Santiago yang mempekerjakan 200 orang di lokasi, muncul pada pertengahan Jun: satu orang dari jabatan penyelenggaraan. 'Apa yang terjadi selanjutnya adalah menakutkan,' kata pembuat anggur kepala Rafael Urrejola. 'Banyak orang mula merasa sakit - dalam 10 hari kami mempunyai 12 kes positif pada akhir bulan Jun adalah 18 tahun.' Walaupun protokol anti-Covid dan 50% kerja rumah telah dilaksanakan sejak April dan pekerja yang dijangkiti berasal dari jabatan yang sama sekali terpisah, ' nampaknya tidak akan berhenti '.

Terdapat pesanan yang harus dipenuhi, ditambah ribuan liter wain 2020 yang baru, tetapi mesyuarat tergempar menyaksikan Ketua Pegawai Eksekutif Andrés Izquierdo dan Urrejola menekan butang nuklear: 'rehat kesihatan' sepenuhnya di kilang anggur selama 14 hari. Walaupun telah kehilangan 'banyak penjualan dan bahkan beberapa pelanggan, yang menghapus wain kami', kilang anggur itu tidak kehilangan orang - atau wain. (‘Anggur setia: ia memberi anda peluang kedua sepanjang masa.’)

Setelah siasatan yang mendalam, penyebab wabak itu akhirnya dikenal pasti sebagai koridor tertentu di bilik persalinan - kini ditutup. Tidak ada jangkitan berikutnya, protokol diperbaiki dan Urrejola mengatakan: 'Perkara-perkara yang sangat positif telah muncul dari semua ini: kami membuktikan bahawa kami dapat bersikap fleksibel, kami telah melepaskan halangan bersejarah dan sosial seperti persepsi negatif untuk bekerja di rumah , dan kami juga memahami nilai orang dan budaya kami. Kita semua lebih bermotivasi, orang kita merasakan syarikat itu menjaga mereka, dan semangatnya luar biasa. '

Walaupun penjualan merosot 7% ​​dalam jumlah, nilai pada bulan September berjalan setara, sebahagiannya disebabkan oleh kadar pertukaran peso / dolar yang lebih tinggi, tetapi juga 'banyak usaha'. Dan, seperti yang dijelaskan oleh Urrejola, anggur 2020 kelihatan 'cukup bagus - ia akan menjadi bersejarah'.


Miguel Torres Maczassek

Miguel Torres Maczassek. Kredit: Alexandre James

Miguel Torres Maczassek

Torres, Sepanyol

Apa yang mengejutkan Ketua Pegawai Eksekutif Familia Torres mengenai penutupan adalah bagaimana, dalam sehari, teres, kedai, bar dan restoran Sepanyol beralih dari tempat 'bising, terang' ke 'kosong, senyap - seperti pagi Ahad yang berlangsung selama 10 minggu' .

Pasukan krisis Torres mulai beraksi, menerapkan 'mod rumah-pejabat' untuk kebanyakan langkah perlindungan yang ketat untuk yang lain.

'Pada masa yang sama, kami berusaha untuk membantu komuniti kami dengan sumbangan kecil,' kata Torres, termasuk memberikan 30,000 topeng pembedahan ke hospital dan rumah penjagaan tempatan, yang dibeli melalui syarikat anak perempuan Torres China. 'Adik saya Ana, seorang pakar bedah, bekerja sebagai doktor cadangan di sebuah hospital di Barcelona.' Syarikat itu juga menyumbangkan 2.000 liter minyak zaitun dan 1.000 kg makanan untuk inisiatif Comer Contigo di Barcelona. 'Saya tidak akan melupakan solidariti yang mengagumkan dari semua orang di seluruh dunia, responsif dan kreativiti mereka,' sambung Torres, menyebut kumpulan WhatsApp ibu bapa di Vilafranca yang membantu menghasilkan pelindung muka untuk pekerja penjagaan kesihatan di hospital, rumah jagaan dan pusat untuk orang ramai kurang upaya.

'Salah seorang pakar oenologi kami adalah sebahagian daripada kumpulan itu dan menyedari bahawa pencetak 3D kami dapat menyumbang. Pada akhirnya kami mencetak ikat kepala dan membantu dalam pemasangan. Semua sumbangan membantu dalam keadaan seperti ini. '

Torres bersikap jujur ​​mengenai kesan keadaan yang sangat negatif bagi sektor wain Sepanyol, memandangkan 62% penjualan dilakukan di bar dan restoran, tetapi menambah bahawa pihak berkuasa akan memberikan bantuan kewangan untuk penanam anggur dan kilang anggur yang tidak terjual dengan stok berlebihan . Dia tetap bersemangat.

penggabungan wain ayam cordon bleu

“Kita mesti tetap optimis. Cabarannya sangat besar untuk semua orang, tetapi kita akan mengatasinya. Kami juga telah belajar dari penguncian berapa banyak pekerjaan yang dapat kami lakukan dalam talian. ’Oleh itu,‘ terbang lebih sedikit dan mengurangkan jejak karbon kami ’.


Brendan Carter

Brendan Carter menayangkan rancangan Wine For The People. Kredit: Tim Hards

Brendan & Laura Carter

Unico Zelo , Australia

Salah satu kemarau terburuk dalam sejarah. Kebakaran Bush. Kemudian Covid-19. Adakah 2020 terbukti mencabar? 'Eh ... neraka, ya,' kata Brendan Carter, yang, bersama isterinya Laura, menjalankan kilang anggur Unico Zelo di Adelaide Hills, yang mengkhususkan diri dalam varietas Itali yang kering, terutama Fiano dan Nero d'Avola.

Pasangan ini dengan cepat beralih dari 80% bergantung pada pengedaran yang lebih luas untuk membangun perniagaan di mana 50% penjualan adalah langsung ke pelanggan. “Kami selalu menyediakan dalam talian sebagai saluran penjualan, tetapi jarang memfokuskannya. Sekarang kita mengalami penguncian semula di seluruh Australia, ini adalah bagaimana kita menjual sebahagian besar wain kita - ini memberi kesan pada kemampuan kita untuk bertahan. '

Tetapi rejig dalam talian Carters tidak berhenti menjual. Mereka memulakan pertunjukan wain secara langsung yang dipanggil Anggur Untuk Rakyat ‘Untuk memberi peluang kepada mereka yang terkurung untuk menghilangkan tekanan pada akhir hari kerja, dan rasa komuniti’.

Rancangan ini disiarkan di YouTube, Facebook, Instagram dan Twitch, dan menampilkan pembuat anggur, koki, pelayan, bartender dan penyuling, menggabungkan tema yang sengaja dibuat seperti 'Shit Wine Inventions' dan 'Junk Food Wine Pairings', 'sambil berbual mengenai industri merangkumi pelbagai subjek, dari Barolo hingga Burgundy hingga Barossa '.

Selama lapan minggu, pengikut Facebook Unico Zelo meningkat dari 5.000 hingga 69.000 di seluruh dunia, dan kini pasangan itu telah menandatangani kontrak di studio untuk berkembang menjadi podcasting dan sinematografi yang lebih luas. Mereka juga berencana untuk memulakan perjalanan ke seluruh Australia untuk menceritakan kisah-kisah masyarakat luar bandar.

'Ada lautan kisah menakjubkan yang tidak berkesudahan untuk diceritakan dalam industri ini, terutama melalui lensa milenium. Sudah tiba masanya kita berhubungan dengan demografi yang lebih muda dengan cara yang relevan dan menghiburkan. Lockdown telah membantu ini berlaku - dan juga mengenai masa. '


Pieter Walser

Pieter Walser

Pieter Walser

Blankbottle, Afrika Selatan

Salah satu pembuat anggur maverick terkenal di Afrika Selatan, Pieter Walser mempunyai banyak anggur untuk namanya. Mungkin yang paling terkenal adalah BlankBottle. Penutupan awal dilakukan setelah berakhirnya penuaiannya, tetapi terdapat ketidakpastian awal mengenai apakah pembuatan anggur akan dibenarkan. “Kami tidak tahu apa yang diharapkan, jadi kami memasukkan semua barang kami ke tong dan tangki, menutupnya dan mengecilkannya dengan plastik. Mereka kelihatan seperti kapal angkasa kecil. '

Walaupun pembuatan anggur kemudiannya dianggap 'mustahak', Walser memutuskan untuk meneruskan aliran di bahagian depan minuman keras, yang akan memberi 'kesan yang signifikan terhadap gaya wain - fermentasi merah tanpa penekanan, kebanyakannya barang yang dituai kemudian seperti Cabernet '. Larangan eksport dan penjualan Afrika Selatan yang seterusnya 'memberi kami ketegangan, kerana kami tidak memperoleh apa-apa selama satu bulan'.

jenama wiski malt tunggal teratas

Semestinya menjadi ibu ciptaan, Walser mula menjual kepada pelanggan swasta - tetapi tanpa penghantaran. 'Mereka mula membeli seperti anda tidak akan percaya. Kami mempunyai seluruh pasukan, mengemas, dengan penjualan seperti sebelumnya. Kami menjual sejumlah besar wain. 'Ini membolehkannya mengekalkan kakitangannya - yang kemudian dia gunakan untuk 'membongkar semua kilang wain, merancang semula semua sistem untuk menjadi lebih cekap'.

Walser membeli akhbar baru yang besar 'untuk tawar-menawar', barisan pembotolan baru dan mesin gabus. 'Sekiranya bukan kerana penguncian, orang tidak akan menjual barang-barang itu.' Pengimport juga terbukti menyokong setelah larangan eksport dicabut. Walser berkata: ‘Saya masih merasakannya sekarang, orang di seluruh dunia menyokong kami. Ia memberi kesan positif yang besar. '

Kesimpulannya? 'Itu tidak buruk bagi kami - Covid hanya baik untuk kami. Kami menghabiskan masa di kebun anggur, di kilang wain. Kami bersiap untuk yang terburuk, dan itu bermakna anda bekerja lebih keras daripada sebelumnya. Wain Afrika Selatan akan menjadi lebih baik kerana penguncian. '


Artikel Yang Menarik