Utama Majalah Apa-apa kecuali kayu ek: Adakah hubungan cinta Itali dengan 'barriques' menjadi masam?...

Apa-apa kecuali kayu ek: Adakah hubungan cinta Itali dengan 'barriques' menjadi masam?...

Amphorae

Amphorae Sepanyol yang dikenali sebagai tinajas telah mengambil alih dari barri di kilang anggur Elisabetta Foradori di Trentino

  • Sorotan
  • Artikel Anggur Panjang Baca
  • Majalah: Terbitan Mei 2018

Simon Woolf menyiasat laporan mengenai revolusi balas di bilik wain bawah tanah Itali ...



Terdapat momen ringkas tetapi dramatik dalam filem Paolo Casalis 2014 Budak Barolo: Kisah Revolusi ketika pembuat anggur Elio Altare membawa gergaji ke barisan botti (tong kayu oak besar tradisional) yang berdiri di ruang bawah tanah keluarganya.

Ritualnya menghancurkan kapal-kapal terhormat ini, yang diberlakukan pada tahun 1983, mempunyai tujuan praktis - untuk memberi ruang untuk barri kayu oak Perancis yang baru dibeli. Tetapi simbolisme yang kuat jelas - botti yang kononnya fetid, membusuk mewakili urutan lama. Baris barik yang sempurna dan baru bekerjasama menyampaikan mesej moden dan gaya yang jelas.


Tatal ke bawah untuk melihat pilihan wain Itali Woolf yang dibuat tanpa oak


Apa yang tampak mutakhir pada tahun 1983 telah menjadi de rigueur untuk kilang wain Itali yang berprestij pada akhir tahun 1990-an. Tetapi baru-baru ini, belaian kayu barik yang menonjol tidak disukai, dari Friuli di timur laut hingga Sisilia di selatan dan semua titik antara.



Pembuat anggur Itali semakin beralih ke bahan dan kapal alternatif untuk penapaian dan penuaan, mulai dari arcane hingga outré.

Di mana barri pernah berdiri, sekarang mungkin amphorae, qvevris Georgia, telur konkrit atau tong akasia besar. Adakah ini hanya siklus treadmill fesyen, atau sebahagian pergerakan yang lebih menentukan keaslian dan ekspresi yang lebih besar?

Artikel Yang Menarik