Utama Wain Berita Argentina mengumumkan Trevelin sebagai Patagonia GI baru...

Argentina mengumumkan Trevelin sebagai Patagonia GI baru...

Tanaman anggur Chardonnay di Casa Yague, Trevelin, Patagonia, Argentina

Vine Chardonnay di Casa Yagüe di Trevelin, Patagonia, Argentina Kredit: Casa Yagüe

  • Sorotan
  • Laman Utama Berita

Lintang selatan, 17 jam siang hari dan kebun anggur yang dilapisi anggur dan es pada musim panas melukis gambaran ekstremitas yang jelas di Trevelin, penambahan terbaru untuk koleksi GI (Indikasi Geografi) Argentina.



Trevelin terletak di antara43 ° 07 'S dan 43 ° 18' Sdi jabatan Futaleufú di barat laut Provinsi Chubut, Patagonia . Kelulusannya, yang diberikan pada 6 Ogos, memberikan dorongan selamat datang untuk wilayah anggur yang baru lahir ini.

Pada masa ini hanya 12 hektar yang dikhaskan untuk penanaman kebun anggur, walaupun ada 35.988 hektar tambahan - dan luas untuk dimainkan. (Sebagai perbandingan, San Pablo, yang ditetapkan 2019 Mendoza GI, seluas 4,300 ha.)

Sementara sempadan utara Trevelin terbentuk secara semula jadi olehSungai Futaleufú dan Taman Nasional Los Alerces, pergunungan Andean pada jarak 600m di selatan membentuk lembah yang subur - di manaPendatang Welsh biasa memelihara lembu pada abad ke-19. Sempadan Chili berjarak hanya 12km dari kilang anggur tempatan yang mempelopori Casa Yagüe, dengan Lautan Pasifik terletak sejauh 88 km.



Iklim dan anggur Trevelin

Selain lokasi selatan yang unik dan ketinggian 300-400m, Trevelin mempunyai musim panasdengan 17 jam waktu siang. Semasa musim panas variasi suhu diurnal antaralebih daripada 30 ° C pada hari hingga 0 ° Cpada waktu malam.

Iklimadalah,kitaran bermusim yang ditandakan termasuk fros, hujan (rata-rata 600-1,000mm setiap tahun, bergantung di mana anda berada di lembah) dan musim salji biasa antara bulan April dan Ogos.

Penuaian dilakukan pada bulan April dan Mei, dan pengairan tetesan yang kuat digunakan untuk memerangi fros, mewujudkan pemandangan sejuk yang tidak biasa walaupun pada musim panas.



Anggur putih yang menyukai iklim sejuk mendominasi, seperti Chardonnay , Semillon , Gewüztraminer dan Sauvignon Blanc, begitu juga dengan Marsanne.

Putih Trevelin terkenal dengan keasidan semula jadi yang kuat dan alkohol yang rendah, antara 11% abv dan 12% abv. Vintners juga memalingkan tangan mereka Pinot Noir dan Cabernet Franc .

Walaupun pertanian selalu menjadi sebahagian dari lanskap, Trevelin Valley baru-baru ini mengadopsi identiti pembuatan anggurnya pada tahun 2012 dan hari ini merupakan rumah bagi tiga bodegas.

Marcelo Yagüe dan Patricia Ferrari dari Bodega Casa YagüeWain Australiadibawa sebagai ahli agronomi, kemudian menanam seluas 4 hektar pada tahun 2014, memberikan Trevelin sebagai vintaj pertama yang berjaya tiga tahun kemudian. Pasangan ini menerajui kempen GI wilayah.

Viñas del Nant y Fall dan Contra Corriente melengkapkan trio Trevelin, disokong oleh sekitar tujuh anggurpengeluar.

Artikel Yang Menarik