Utama Spain Portugal Bar Jerez Sherry terbaik: Sepuluh untuk dikunjungi...

Bar Jerez Sherry terbaik: Sepuluh untuk dikunjungi...

Bar sherry Tabanco San Pablo di Jerez

Tabanco San Pablo

  • Sorotan
  • Majalah: Edisi Mac 2021

Coronavirus: Pastikan anda memeriksa sekatan perjalanan dan polisi pengembalian wang terkini sebelum menempah sebarang perjalanan ke luar negara.




Sebagai sebahagian daripada serangan balas dendam terhadap Armada Sepanyol, permaisuri England, Elizabeth, saya menghantar Francis Drake untuk memecat Andalucia. Dia membawa kembali kira-kira 3.000 tong 'karung' (Sherry) dan itu langsung terpukul di istana kerajaan.

Maka bermulalah hubungan cinta yang berterusan hingga ke hari ini. Penjualan mencapai puncaknya pada abad ke-19 dengan banyak pedagang Britain berkahwin dengan keluarga penghasil wain, sehingga mewujudkan 'dinasti Sherry'. Nama Anglo masih terdapat di beberapa botol terbaik di rantau ini.

Perdagangan Sherry menjadikan kota kecil Jerez sebagai pusat kekuatan ekonomi, yang tercermin dalam seni bina yang besar dan beragam. Jerez hari ini agak berbeza, namun: ia menentang globalisasi, memihak kepada keselesaan tradisi dan kehidupan yang tenang.



Perkara bergerak perlahan di sini. Orang berhenti bercakap, minum. Walaupun keengganan Jerez untuk berubah dapat membantah kemajuannya, ia juga mempertahankan masa lalu yang sangat kultural. Hasil bagi mereka yang berkunjung adalah pengalaman yang mempesona, di mana terlibat dengan sorotan pentingnya adalah aktiviti yang dilakukan bersama orang tempatan.

Walaupun pentingnya Sherry, ini bukan mengenai arak. Tuntutan bandar raya ini sebagai salah satu hotspot flamenco utama Sepanyol disahkan di Festival de Jerez tahunan setiap Februari, di mana produksi terbaru dan terhebat ditayangkan.

Flamenco juga menjadi perhatian utama: bar Sherry yang terkenal kerana persembahannya bukanlah perangkap pelancong musiman. Pelanggan tempatan yang ramah berdiri di pipi sepanjang tahun, menghirup anggur kering yang murah - tetapi sangat baik - sambil memuji para artis yang bersemangat di atas panggung kecil.



Bar Sherry tradisional ini disebut 'tabancos', sebuah portmanteau dengan kata-kata 'kedai' dan 'tembakau'.

Seperti yang dijelaskan oleh pakar Sherry tempatan, Juan Bosco Trigo Caparrini: ‘Tabancos pada awalnya adalah“ setengah kedai ”, di mana anda minum dan makan tapas, tetapi juga membeli tembakau dan wain, sering dalam jumlah besar, untuk dibawa pulang.”

Walaupun ini jarang berlaku pada masa kini, tabanco yang lebih tradisional masih melayani Sherry terus dari tong. Akan tetapi, ada sejumlah pertubuhan yang perlahan-lahan berkembang dengan pantas memasangkan makanan - dari tapas hingga masakan enak - dengan wain yang sangat istimewa ini. Berikut adalah 10 tempat kegemaran saya untuk minum Sherry di Jerez.


Sepuluh bar Jerez Sherry terbaik

Subuh

Subuh

Subuh

  • Jalan Consistorio, 12

Terdapat sesuatu yang mencolok mengenai bahagian dalaman bangunan yang nampak cantik ini. Tetapi itu tidak semuanya menunjukkan: senarai Sherry yang disusun dengan teliti dan agak luas akan memenuhi peminat anggur yang paling ingin tahu, dan menu kelas atas meletakkan tuna almadraba berharga Andalucia di bahagian depan dan tengah. Kawasan tempat duduk yang besar di luar adalah salah satu tempat terbaik Jerez untuk orang menonton.


Pabrik Anggur Tradisi

  • Jalan Cordobeses, 3

'Beberapa VORS terbaik [Vinum Optimum Rare Signatum, yang diterjemahkan sebagai Sherries Sangat Tua] Saya pernah mencuba,' kata pakar tempatan Juan Bosco Trigo Caparrini. Memang, semua Sherries di sini telah diberi sebutan VOS atau VORS. Tempat untuk meminumnya adalah di teras yang selesa sebagai sebahagian daripada lawatan, yang paling menonjol adalah koleksi seni yang luar biasa. Hasil karya Velázquez, Goya dan El Greco semuanya menghiasi dinding bodega.


Pejabat Wain La Bodeguita

  • Avenida San Juan Bosco, 5

Pemilik La Bodeguita juga mempunyai kebun anggur - Viña La Constancia - di luar bandar dan menggunakan kedai wain mikro dan tabanco ini untuk menjual barang-barangnya. The Sherries merangkumi keseluruhan gaya dan harga semuanya sangat berharga. Cubalah oloroso yang menonjol terus dari tong dan kemudian minta mereka mengisi sebotol untuk bersantai lembut ke hotel anda.

wiski apa yang akan digunakan untuk kuno

La Carboná

  • Calle San Francisco de Paula, 2

Terkenal dengan makanan pasukannya dan pasangan Sherry yang berpengetahuan, restoran bekas kilang anggur ini adalah tempat yang popular dengan penduduk tempatan yang bertumit tinggi. Wain berkualiti tinggi dipadankan dengan menu set yang tidak murah, dengan Sherry di hampir setiap hidangan. Chef Javier Muñoz Soto, anak pemiliknya, berlatih dalam makanan Cantabria dan kembali dengan hidangan ikan dan daging yang hebat, seperti roti manis daging sapi palo cortado-glazed dengan celeriac.


Tabanco El Pasaje

  • Jalan Santa Maria, 8

Dua kali sehari, anda dapat mendengar bunyi logam dan kulit di atas kayu sebagai penari flamenco (bersama dengan kader pemuziknya) membuat persembahan mendesis di panggung sudut bar. Ini sangat padat sehingga anda mungkin terpaksa menyaksikan persembahan memikat melalui cermin besar yang sengaja diletakkan di belakang bar. Pesan sedikit gelas manzanilla dengan harga € 1 dan pasangkannya dengan mana-mana tapas makanan laut segar.


Tabanco La Pandilla

Tabanco La Pandilla

Tabanco La Pandilla

  • Jalan Valientes, 14

Salah satu tabancos paling tradisional di Jerez, La Pandilla bermula pada tahun 1930-an. Setelah tempoh penutupan, kini dibuka semula dengan pemilik yang berminat untuk mengekalkan daya tarikan set filem dan warisan pertempuran banteng. Itulah sebabnya anda akan menemui poster lama dan kenangan lain yang menghiasi dindingnya yang sudah usang. Tawaran makanannya lebih progresif: cuba memasangkan roti bakar tuna sirloin dengan segelas Pedro Ximénez yang manis dan melekit.


Tabanco El Guitarrón de San Pedro

  • Jalan Bizcocheros, 16

Penduduk tempatan bersumpah dengan tabanco jalan belakang ini, di mana peminum paling bijak datang untuk menikmati palo cortado, gaya Sherry yang jarang dengan status hampir mistik. Pemilik bar yang sangat berpengetahuan, Mireia Dot Rodríguez, dengan senang hati dapat membimbing anda melalui pilihannya yang lengkap. Dinding batu yang kosong dan pencahayaan yang redup dapat memberikan nuansa yang sederhana, tetapi pada hujung minggu penuh dengan penduduk tempatan yang arif (tetapi selalu ramah).


Tabanco Las Banderillas

  • Calle Caballeros, 12

Seorang lagi tabanco penyedia makanan, kakitangan Las Banderillas yang sangat ramah melayani sebahagian besar Sherrynya terus dari tong. Cubalah manzanilla kering dan masin dengan sedikit ham Ibérico. Bullfighting dihormati di sini, dengan salah satu pilihan tempat duduk yang menyerupai burladero: nama tempat perlindungan di mana para pejuang banteng berlindung sebelum keluar ke gelanggang.


Tabanco Plateros

  • Jalan Algarve, 35

Peminat dan pemula Sherry akan berterima kasih untuk penerbangan wain El Plateros, yang merangkumi fino kering dan halus hingga PX gelap dan manis, melalui oloroso, krim dan amontillado. Walaupun berhati-hati - mereka tidak mencerca langkah-langkah di sini. Pada waktu malam, dapur dibuka sekitar pukul 8 malam, menawarkan pelbagai pilihan makanan tapas piring kertas. Jangan terlepas ciri khas chicharrones: perut babi renyah yang dihiris halus.


Tabanco San Pablo

  • Calle San Pablo, 12

Mungkin yang paling khas dari mereka semua, San Pablo memiliki semua sifat yang menawan: pintu kayu lama menuju ke ruang setinggi dua kali dihiasi dengan kenangan kebun anggur vintaj. Pencahayaannya aneh seperti pejabat (putih terang), tetapi tidak banyak masalah ketika rumah fino - langsung dari tong - adalah yang terbaik di bandar. Ia terletak di jalan perumahan yang cantik, jadi anda mungkin diingatkan untuk menyimpannya semasa anda pergi.


Artikel Yang Menarik