Utama Wain Berita Penuaian sampanye 2020 dibatasi kerana penjualan jatuh...

Penuaian sampanye 2020 dibatasi kerana penjualan jatuh...

tanin dalam sampanye

Kredit: Tristan Gassert / Decanter

  • Sorotan
  • Laman Utama Berita

Penuaian Champagne 2020 akan mempunyai had hasil 8,000 kg anggur per hektar, sudah diputuskan.



Itu setara dengan pengeluaran sebanyak 230 juta botol, kata majlis wain serantau, Comité Champagne.

Ini adalah salah satu had terendah sejak kebelakangan ini, dengan hasil ditetapkan pada 10.200 kg / ha pada tahun 2019 dan 10,800kg / ha pada tahun 2018.

Walaupun musim kemarau pada musim tanam 2020 diharapkan dapat menghasilkan panen yang lebih kecil tahun ini di beberapa daerah, langkah untuk mengurangi produksi potensial secara efektif disebabkan oleh keprihatinan terhadap permintaan pengguna selama krisis kesihatan koronavirus.



'Champagne, anggur joie de vivre, kesenangan dan perayaan, sangat terjejas oleh krisis ekonomi global yang berkaitan dengan Covid-19 dan mengalami penurunan bersejarah dalam penghantarannya,' kata Comité Champagne.

Rumah-rumah sampanye, yang kebanyakannya biasanya membeli anggur dari beberapa ribu penanam di rantau ini, dipercayai pada awalnya mendorong hasil yang lebih rendah pada tahun 2020 - antara 6,000 hingga 7,000kg / ha.

'Rumah-rumah itu adalah mesin ekonomi di rantau ini, dan bertanggungjawab untuk lebih dari 70% daripada jumlah penjualan,' kata Caroline Henry, seorang pakar dan pengarang Champagne, dalam artikel pendapat baru-baru ini di laman webnya membincangkan mekanisme hasil digunakan di rantau ini. 'Namun, [rumah] hanya memiliki 10% tanah.'



Memetik anggur pada musim menuai tahun ini secara rasmi bermula pada 17 Ogos, dua minggu lebih awal dari tarikh permulaan purata dalam dekad yang lalu, kata Comité.

Keadaan masih boleh berubah, tetapi beberapa rumah sudah mempunyai kualiti yang baik. 'Vine dalam keadaan sihat di setiap daerah,' kata Vitalie Taittinger, Ketua Pegawai Eksekutif Champagne Taittinger.

'Profil tahun yang panas dan kering ini sesuai dengan apa yang kami alami pada tahun 2018 dan 2019. Keadaannya baik dan tanaman kurang terjejas oleh insiden iklim seperti fros dan hujan es.'

The Comité Champagne menambah bahawa penanam dan rumah bekerja untuk memastikan bahawa sekitar 100,000 pemetik anggur bermusim dapat ditampung selaras dengan peraturan dan nasihat kesihatan terbaru dari pemerintah Perancis.

Beberapa persatuan penanam anggur di seluruh Perancis, termasuk kesatuan penanam Champagne, SGV, telah mengkritik pemerintah kerana tidak memberikan sokongan kewangan yang mencukupi untuk sektor anggur.

Komite sekali lagi mengetengahkan 'kurangnya respons yang sesuai' dari pegawai Perancis dan EU dalam pernyataannya hari ini (18 Ogos).


Lihat juga:

Champagne menunda penetapan hasil 2020 di tengah pertarungan petani vs rumah

PM Perancis menjanjikan € 250 juta untuk krisis anggur yang berlebihan


Artikel Yang Menarik