Utama Chardonnay Champagne 2020 untuk menjadikan 'trilogi' langka dari vintages teratas...

Champagne 2020 untuk menjadikan 'trilogi' langka dari vintages teratas...

Penuaian anggur Champagne 2020

Kebun anggur di Champagne. Kredit: Foto oleh Sebastien di Unsplash.

  • Sorotan
  • Laman Utama Berita

Optimisme sedang berkembang di sekitar model Champagne 2020 berikutan salah satu permulaan yang paling awal dalam jangka masa, dua minggu lebih awal daripada purata 10 tahun.



Setelah tahun yang sukar bagi penanam dan rumah di rantau ini - bersama banyak di sektor wain dan hospitaliti yang lebih luas - kini ada perbincangan tahun 2020 untuk menyelesaikan trilogi yang jarang berlaku.

'Selepas tahun 2018 dan 2019 yang luar biasa, kami diberkati untuk memberikan tahun yang hebat lagi,' kata Hervé Dantan, chef de gua di Champagne Lanson.

'Sudah tentu, kita harus bersabar dan melihat bagaimana anggur akan berkembang, tetapi kita sangat optimis ia akan menjadi trilogi terkenal dengan tiga vintages berturut-turut yang sangat baik,' kata Dantan, yang membandingkan keadaan dengan hatrik lain tahun teratas: 1988, 1989 dan 1990.



Mungkin ada lebih sedikit botol vintaj 2020 yang akan dikeluarkan setelah dilepaskan penanam dan rumah bersetuju untuk menghadkan hasil maksimum hingga 8,000kg anggur setiap hektar, atau botol 230m.

Majlis wain serantau, Comité Champagne, mengatakan had yang lebih ketat daripada biasa mengikuti ‘penurunan yang bersejarah’ dalam pesanan semasa krisis Covid-19.

Sebilangan pengeluar sudah menghadapi musim menuai yang lebih kecil pada tahun 2020, kerana cuaca panas dan panas seperti musim panas.



'2020 adalah tahun Pinot Noir,' kata Sébastien Le Golvet, ketua bilik bawah tanah di rumah Champagne, Henri Giraud.

'[Tidak] hasil yang besar tahun ini tetapi kualiti yang luar biasa ketika mencicipi jus anda sudah dapat merasakan potensi yang luar biasa.'

Di Champagne Taittinger, yang memiliki ladang anggur seluas 288 hektar, pengurus kebun anggur Christelle Rinville mengatakan ada sebab untuk merasa senang dengan kualiti panen, dengan menyebut 'anggur indah' ​​tanpa botrytis.

Hasilnya sejajar dengan perkiraan bulan rumah itu, katanya, dengan menyatakan 'lebih banyak tandan tetapi lebih besar yang membuat pengambilan lebih mudah'.

Mengenai had hasil, ahli keluarga generasi keempat Clovis Taittinger berkata, ‘Kami telah menekan dan sekarang menyimpan / menyimpan keseluruhan hasil panen kami sendiri.

'Kami tidak kehilangan anggur dalam bungkusan mana pun dan kami dapat membuat beberapa cadangan dengan anggur berkualiti yang luar biasa,' kata Taittinger, yang terutama bertanggungjawab untuk penjualan dan pemasaran di rumah itu.

Salah satu aspek yang sering dibincangkan mengenai penuaian wain tahun 2020 di Perancis secara umum adalah tarikh pemilihan awal.

Rinville mengatakan Pinot Noir dan Pinot Meunier semakin matang pada awal tahun ini, sementara Chardonnay memerlukan lebih banyak kesabaran.

ace of spades emas sampanye

Taittinger selesai menuai anggur di kawasan Cote de Bar yang dominan di Pinot Noir pada 31 Ogos. 'Ini adalah kejadian yang sangat mengejutkan,' kata Rinville. 'Ini tidak pernah berlaku sebelumnya dalam sejarah rumah.'

Di Lanson, Dantan mengatakan musim pertumbuhan 2020 memerlukan lebih banyak pekerjaan daripada 2018 atau 2019, dan bukan hanya kerana langkah-langkah kebersihan Covid-19 tambahan.

'Untuk mengatasi kelewatan antara kematangan fenolik dan kematangan gula, kita perlu meningkatkan pengambilan dan mencuba buah beri secara signifikan di setiap petak, '' katanya.

Penuaian memakan masa lebih lama daripada yang dijangkakan, kerana tahap kematangan yang berbeza-beza, tambahnya.

Artikel Yang Menarik