Utama Yang Lain Ulasan filem: Tahun yang Baik...

Ulasan filem: Tahun yang Baik...

Tahun yang Baik

Tahun yang Baik

wain apa dengan coklat

Mereka mengatakan tidak pernah bekerja dengan kanak-kanak atau haiwan. Kita sekarang boleh menambah subset yang lain. Kawan.



Ridley Scott, pengarah filem yang dihiasi, dan Peter Mayle, pengarang terlaris, adalah dua rakan seperti itu yang mengemukakan idea untuk projek kerja menggunakan beberapa botol wain di Provence pada satu musim panas. Kedua-duanya adalah penduduk di sana (Mayle sepenuh masa, Scott dalam bentuk rumah percutian dan kebun anggur) dan keduanya suka arak.

'Selama bertahun-tahun Ridley ingin menembak filem di sini kerana dia mempunyai rumah di sini dan dia suka penampilan luar bandar,' kata Mayle. 'Dia juga berminat untuk bercerita tentang arak, kerana dia memiliki sedikit kebun anggur di sini.'

Scott meyakinkan Mayle untuk menulis rompi vinous yang berpusat di Provence yang kemudian dia akan tampil di layar lebar. Seperti kebanyakan idea yang dihasilkan setelah beberapa minuman, ternyata teori itu bagus, kelihatan baik di atas kertas (buku Mayle) tetapi merupakan anjing mutlak pada seluloid.



Untuk bersikap adil, Mayle memastikan pihaknya tawar-menawar. Buku ini, walaupun bukan pemenang Hadiah Pulitzer, adalah pembalik halaman yang menghiburkan dan menarik. Petaknya mudah - seorang pegawai bank City yang berjaya tetapi cacat memulakan kehidupan baru setelah mewarisi kebun anggur yang lemah dan tidak berfungsi di Provence. Di sana dia menemukan cinta dan tawa sambil berusaha menghidupkan kembali kekayaan plot itu terhadap penentangan tempatan dan latar belakang perdagangan yang mencurigakan dalam dunia arak yang keruh. Sangat menyenangkan, jika dibaca secara tidak masuk akal (orang jahat yang tidak bertanggungjawab membeli wainnya dan menjualnya dengan harga yang sangat banyak kepada pembeli Asia yang tidak curiga dengan alasan sebuah garaj Bordeaux).

Di tangan Scott, ini menjadi rentetan stereotaip sederhana - tidak lebih dari Max (Crowe) bankir yang gendut itu digantung setelah melakukan perjanjian yang tidak masuk akal.

wain apa dengan makanan pedas

Dengan serta-merta, watak Crowe adalah antitesis dari penyangak yang menawan, yang disukai, dipecat secara tidak adil, dalam buku - sebaliknya, pergi ke Provence untuk mengambil harta pusaka dengan enggan, kami bersedia dia gagal. (Dan mengapa anda meminta orang New Zealand bermain bankir London? Atas sebab yang sama anda mempunyai Aussie bermain sepupu California yang telah lama hilang - yang muncul di Provence untuk menuntut warisannya - saya rasa.)



Sebelum itu, Max bertemu dengan beberapa stereotaip luar rak - pemilik kafe yang menawan dan menarik, vigneron petani yang bercakap lurus ... Ia turun dari sana, dengan tipu muslihat yang diturunkan ke tahap yang dapat diramalkan seperti kisah cinta. Anggur di château itu mengerikan, tetapi Max menemui beberapa botol lain di bilik bawah tanah yang disebut 'Le Coin Perdu', yang rasanya agak enak. Ternyata anggur itu menjemput ribuan orang di pasaran gelap dan sangat jarang berlaku. Dari mana asalnya? Dan apakah ladang anggur dan tanah yang luar biasa ini di sudut kebun anggur yang terlupa? Dan mengapa vigneron penduduk kami begitu berminat untuk terus bertahan ketika Max ingin menjual? Saya akan membiarkan anda melakukan kerja detektif - Scott tidak pernah benar-benar menyelesaikan sisi cerita ini. Mungkin dia bosan. Saya pasti berjaya.

Skrip ini juga menunjukkan kedalaman baru: 'Saya mahukan sebotol yang terasa seperti anda dan gelas yang tidak pernah kosong ...' Penulis lakon layar, Marc Klein, mengakui dia 'tidak tahu apa-apa tentang wain atau Provence'. Yang tertanya-tanya ialah sama ada dia biasa dengan seni penulisan skrip.

Ternyata, seperti yang dikisahkan oleh Mayle, semua orang bersenang-senang di lokasi, memfilmkan projek itu. 'Tidak pernah ada geseran, tidak pernah ada perselisihan,' kata Mayle. Mungkin semestinya ada.

Tahun yang Baik (dibuka 27 Oktober)

kajian sampanye ace of spades

Dir: Ridley Scott. Dibintangi: Russell Crowe, Albert Finney dan Marion Cotillard

Ditulis oleh Guy Woodward

Artikel Yang Menarik