Utama Yang Lain Bagaimana arak bukan alkohol dibuat? Tanya Decanter...

Bagaimana arak bukan alkohol dibuat? Tanya Decanter...

tiada arak alkohol

Kredit: Unsplash / Hermes Rivera

  • Tanya Decanter
  • Sorotan

Tanpa wain alkohol: bagaimana ia dibuat

Fermentasi adalah proses transformatif. Bukan hanya menghasilkan alkohol tetapi juga aroma, rasa dan tekstur yang pelbagai. Oleh itu, cabaran sebenar untuk membuat wain rendah dan tanpa alkohol adalah bagaimana membuang alkohol dari jus fermentasi (yang biasanya boleh menjadi alkohol 13% -14% mengikut jumlah) tanpa menjejaskan keseimbangan mulut, keseimbangan, kekhususan dan kualiti. Tidak mudah.



Terdapat tiga kaedah utama yang sedang digunakan. Penyulingan vakum melihat alkohol dan volatil lain dikeluarkan pada suhu yang agak rendah (25 ° C-30 ° C), dengan aromatik dicampur semula selepas itu. Tiang kon berputar tidak berbeza, tetapi melibatkan penyejatan dan pemeluwapan suhu rendah berulang menggunakan kerucut terbalik dan daya sentrifugal. Mereka cepat dan sangat cekap dalam memisahkan unsur penyusun, yang kemudian disatukan kembali. Kedua-dua kaedah ini menggunakan peralatan yang mahal. Kit yang lebih berpatutan dan mudah alih tersedia untuk osmosis terbalik, sistem penapisan aliran silang yang canggih yang memisahkan unsur penyusun berdasarkan ukuran molekul yang berbeza sebelum mengadun kembali.

Gula (atau biji anggur pekat) secara amnya ditambahkan untuk menggantikan rasa alkohol mulut. Ada yang menggunakan teknik menambahkan tekstur atau campuran rasa atau bahan lain (dari jus buah hingga teh hijau hingga botani - bahkan konstituen yang berasal dari ganja). Teknik lain sedang dicuba, termasuk yang diadaptasi dari proses pembuatan cider.


Tanpa wain alkohol - pelabelan yang sah

Dari segi undang-undang, tidak ada 'wain rendah atau tanpa alkohol'. Wain harus mempunyai tahap alkohol minimum 8%, kecuali ada pengecualian khusus (misalnya, Moscato d'Asti). Jika tidak, ia mesti disebut sebagai 'minuman berasaskan wain' atau perkataan yang serupa.



Terdapat empat istilah yang boleh digunakan untuk minuman berasaskan wain dengan kadar 1.2% ke bawah. Ini adalah 'alkohol rendah' ​​(1.2% atau kurang), 'tidak alkohol', 'tidak alkohol' (diekstrak alkohol, tidak lebih daripada 0.5% abv) dan 'bebas alkohol' (diekstrak alkohol, tidak lebih daripada 0.05% abv ).

Keliru? Sertailah kelab. Tidak hairanlah, penyelidikan oleh Portman Group yang berpusat di London mendedahkan 68% orang dewasa Britain berpendapat menggunakan satu istilah akan lebih jelas, sementara Alison Flemming dari Reh Kendermann mengatakan keadaan semasa 'hanya menimbulkan kekeliruan'.

Terdapat gesaan agar Inggeris mengadopsi rejim yang serupa dengan Jerman, di mana semua anggur di bawah 0.5% dikategorikan sebagai 'bebas alkohol'.




Lihat juga: Trend meningkat: Wain alkohol rendah dan tanpa alkohol

Lihat juga: Apa yang menjadikan vegan anggur? Tanya Decanter

Artikel Yang Menarik