Utama Pendapat Bagaimana Seña mengubah pemandangan anggur Chili...

Bagaimana Seña mengubah pemandangan anggur Chili...

Tanda wain eduardo chadwick

Eduardo Chadwick bercakap di Decanter Fine Wine Encounter. Kredit: Nina Assam / Decanter

botol sampanye emas dengan sekop
  • Pertemuan Anggur Halus Decanter
  • Menemui rasa

Hari ini konsep anggur ikon Chile tidak revolusioner. Dua puluh tahun yang lalu ketika Seña dikandung, bagaimanapun, pemandangan anggur Chile sangat berbeza, kata pengasas harta tanah itu kepada tetamu kelas utama di Decanter Fine Wine Encounter.



Bagaimana anggur Seña mengubah pemandangan Chili

Wain ikon pertama Chile adalah hasil usaha sama antara dua lelaki berwawasan, dua perintis dalam bidang mereka sendiri, Eduardo Chadwick, pemilik dan presiden Viña Errazuriz di Chile, dan Robert Mondavi yang sekarang California .

Nama Seña bermaksud 'isyarat', menandakan niat untuk menunjukkan kepada dunia apa yang mampu dihasilkan oleh Chile dari terroir kelas perkataannya.

'Pembeli pada masa itu hanya berminat dengan anggur murah dari Chile, dan kami berminat untuk meningkatkan imejnya,' kata Chadwick, di Pertemuan Anggur Halus Decanter .



Tetapi tidak cukup untuk membuat anggur yang baik. Chadwick memahami bahawa pergi ke sana dan mempamerkan Seña bersama-sama dengan hebat lain Bordeaux gabungan dunia adalah kaedah terbaik untuk menunjukkan bahawa Chile dapat bersaing di peringkat teratas.

Tanda arak

Barisan wain. Kredit: Nina Assam / Decanter

Pada 23 Januari 2004, 36 pengkritik wain Eropah yang dihormati berkumpul di Berlin untuk apa yang telah dikenali sebagai Berlin Tasting, untuk membutakan 16 anggur. Pertaruhan besar yang dibayarkan: Viñedo Chadwick 2000 dan Seña 2001 masing-masing menduduki tempat pertama dan kedua, memenangi klar terkenal termasuk Châteaux Lafite, Margaux dan Latour, serta anggur kultus Itali Tignanello, Sassicaia, Solaia dan Guado al Tasso.



Rasa itu dibuat semula di ibu kota di seluruh dunia, dengan hasil yang serupa, sebelum Chadwick memulakan lawatan dunia baru untuk mempamerkan potensi penuaan anggur. Dengan reputasi Seña, dan sektor anggur premium Chile, yang kini mapan, Chadwick optimis akan masa depan.

  • Penemuan wain dari Decanter Fine Wine Encounter 2016

'Semasa Seña dilancarkan, tidak banyak pengkritik yang memuji kecekapan dan keanggunan,' katanya kepada peserta kelas utama. 'Robert Parker adalah suara pihak berkuasa dan AS adalah pasaran terbesar. Hari ini terdapat pasaran baru yang terbuka, dan pasaran Asia yang penting mempunyai selera Eropah. Dunia arak telah berkembang. '

Mengenai wain:

Gabungan merah Bordeaux sejak vintaj pertamanya pada tahun 1995, anggur dibuat dari tanaman merambat yang ditanam di lereng bukit yang menghadap ke timur laut di Aconcagua, hanya 40km dari pantai Pasifik - lokasinya dipilih secara khusus dengan mempertimbangkan gaya anggur yang menonjolkan kesegaran dan kesenangan . Cabernet Sauvignon menyumbang 50% dari penanaman, tetapi campuran juga mengandungi bahagian yang berbeza-beza Carménère antara jenis lain, untuk memberikan tanda tangan khas Chili.

Anggur yang dipamerkan di anggur kelas utama adalah: Seña 1996, 1997, 1999, 2000, 2004, 2008, 2009, 2011, 2013, 2014.

Kandungan berkaitan:

Pertemuan Anggur Halus Decanter 2016

Kredit: Cath Lowe / Decanter

Wain langka memimpin Decanter Fine Wine Encounter terbesar

Lihat sorotan foto DFWE 2016 ...

Chile tidak mempunyai pilihan selain mengeksport - Chadwick

Industri anggur Chili tidak dapat mengharapkan sokongan apa pun dari pasaran domestik dan bergantung kepada kelangsungan hidupnya

Artikel Yang Menarik