Utama Yang Lain Jefford pada hari Isnin: Giffen, Veblen - dan Wain...

Jefford pada hari Isnin: Giffen, Veblen - dan Wain...

Andrew Jefford Frank Ward

Andrew Jefford Frank Ward

Sepanjang Krismas, saya duduk untuk makan malam bersama seorang rakan, pengumpul wain Deal yang terkenal dan Frank Ward. Kami berkongsi (dengan orang lain) sebotol yang, hampir 30 tahun yang lalu, dia telah membayar lebih dari £ 11 untuk. Ia bernilai - atau bernilai - sekitar £ 6.700 hari ini.



Foto Andrew Jefford dan Frank Ward oleh Liz Mott lbipp

Dalam perjalanan pulang ke rumah, saya mula tertanya-tanya bagaimana teori ekonomi menjelaskan perkara ini, dan apa yang mereka ceritakan mengenai sifat anggur yang baik sebagai 'baik'. (Sekiranya anda hanya ingin mengetahui apa araknya, langkau terus ke akhir blog ini sekarang.)

Secara dangkal, botol itu mungkin kelihatan seperti yang disebut oleh ahli ekonomi sebagai 'Giffen good' - produk yang lebih banyak diminati orang, dan bukannya kurang, ketika harganya meningkat. Frank telah ditawarkan (oleh mendiang Anthony Goldthorp dari O.W. Loeb) sebilangan besar wain ini yang dia suka pada tahun 1984 pada masa ini. Saya ragu bahawa ada yang berpeluang membeli lebih dari satu atau dua botol ketika pertama kali ditawarkan.



Fakta bahawa keadaan ini berkaitan erat dengan status sosial dan bukan penggunaan, bagaimanapun, mendiskualifikasikannya sebagai barang Giffen (di mana kenaikan harga adalah akibat paradoks dari penawaran dan permintaan, khususnya kemiskinan ekstrem yang memaksa harga pokok pada masa yang sama masa sebagai mengurangkan akses kepada barang unggul). Nampaknya, ia menjadikannya apa yang dianggap oleh ahli ekonomi sebagai 'kebaikan Veblen'.

Barang-barang Veblen membalikkan undang-undang penawaran dan permintaan yang biasa, kerana kenaikan harga menjadikan objek tersebut lebih diinginkan, dan penurunan harga menjadikannya kurang diinginkan. Sedikit yang mahukan botol Frank ketika harganya 11 £ atau lebih, walaupun banyak yang mampu memilikinya, banyak yang menginginkannya sekarang kerana harganya £ 6,700, walaupun sedikit yang mampu membelinya. (Untuk rekod, £ 11 pada tahun 1984 sama dengan £ 30 sekarang.)

Botol itu juga yang disebut oleh ahli ekonomi Fred Hirsch sebagai 'kedudukan yang baik' kerana nilainya sebahagian besarnya adalah fungsi dari keganasan yang dikehendaki oleh orang lain. Oleh kerana bekalan wain ini telah ditetapkan (dan sekarang sangat langka: ia dibuat hanya dari satu pertiga hektar tanaman anggur pada asalnya, dan kebanyakan akan diminum), sangat dikehendaki oleh pengumpul, hanya yang paling kaya mampu membelinya. Harga barang kedudukan cenderung meningkat lebih cepat daripada pendapatan. (Malangnya.)



Intinya, saya merenung, di mana aroma metamorfosis menjadi kebaikan kedudukan mesti menjadi manis bagi penciptanya. Manis dalam hal ini bermaksud bahawa dia akan menjadi pahit secara peribadi kerana arak itu cenderung diminum, dalam keadaan yang mengganggu atau menyedihkan, oleh plutokrat filistin, oligarki yang berstatus memalukan atau anak-anak diktator playboy daripada mereka yang , seperti Frank, akan mengambil masa satu jam untuk mengesan, buku catatan di tangan, kegembiraan buruan anggur, dan kemudian membagikannya dengan rakan-rakan yang matanya kemudian akan bersinar dengan keajaiban anggur.

Adakah set wain biasa seperti yang ditentukan oleh indeks standard (seperti Liv-ex) benar-benar barang Veblen pasti diragui, walaupun, setelah prestasi buruk mereka sejak Jun 2011, tempoh di mana harga harga lain barang-barang seperti itu (seperti seni rupa) melambung maju, ketika pasar saham telah bersinar, dan ketika penawaran global individu bernilai tinggi terjaga. Kenaikan harga barang baru nampaknya menjadikan objek-objek ini kurang diinginkan, dan bukannya lebih diinginkan: sangat un-Veblen.

Percubaan untuk mencipta 'kesan Veblen' untuk wain ikon yang disebut nampaknya tidak berfungsi, sama ada pasaran mesti menguji keberanian anggur, dan pelancaran harga tinggi untuk wain baru sering kali mendapat sambutan yang meredakan atau meragukan. Mungkin kebenarannya adalah bahawa anggur yang paling baik adalah sejenis kebaikan Veblen sementara. Fesyen boleh menaikkannya ke status hampir-Veblen, tetapi fesyen dapat menurunkannya lagi apabila harga tinggi berubah menjadi tidak sedap. (Politik China, tentu saja, juga berperanan dalam pasar anggur yang baik: lihat ruangan saya di majalah Decanter edisi Februari, boleh didapati sekarang .)

Sebilangan besar wain mungkin paling baik dilihat sebagai 'kebaikan terbaik' langsung. Dengan kata lain, ia adalah 'kebaikan biasa' - dan jelas bukan 'kebaikan rendah diri' - yang mana orang cenderung untuk mengambil lebih banyak ketika pendapatan mereka meningkat. Undang-undang terroir juga bermaksud kekurangan dan harga tinggi, dua ciri ekonomi barangan unggul. Bilangan wain baik yang harganya tinggi sebenarnya mendorong peningkatan permintaan sangat sedikit, walaupun: ya untuk DRC dan Pétrus, tetapi mungkin tidak untuk Pertumbuhan Pertama.

Ya, juga untuk anggur yang diminum oleh Frank dan saya - yang mana adalah Le Pin 1982 (bersama Le Pin 1998 dan beberapa barang unggul yang lazat) Untuk mengetahui rasanya, nantikan ruangan saya di majalah Decanter edisi April, yang dijual mulai awal Mac. Tetapi saya dapat memberitahu anda bahawa, dengan harga lebih dari £ 11, ia tidak mengecewakan.

Ditulis oleh Andrew Jefford

Artikel Yang Menarik