Utama Yang Lain Mesej dalam botol: Sting melancarkan wain merahnya sendiri...

Mesej dalam botol: Sting melancarkan wain merahnya sendiri...

Menyengat

Menyengat

  • Wain selebriti

Bintang rock antarabangsa Sting sedang bersiap untuk melancarkan anggur merah yang dihasilkan dari kebun anggurnya di Tuscan.



Kira-kira 30,000 botol wain akan mula dijual pada bulan September, terutamanya di Britain dan Amerika Syarikat, Paolo Rossi, pengurus ladangnya telah mengesahkan.

Nama belum diumumkan tetapi akan menjadi vintaj tahun 2007 berdasarkan anggur Sangiovese, dengan sentuhan Cabernet dan Merlot.

Pada tahun 1997, bekas frontman Polis - yang sebenarnya bernama Gordon Sumner - menghancurkan sebuah vila abad ke-16 bernama Il Palagio berhampiran perkampungan kecil Figline Valdarno.



Lima tahun kemudian dia membeli sebuah ladang seluas 182 hektar bersebelahan dengan ladang Palagio dan selama bertahun-tahun dia menjadikannya ladang organik.

'Sebab mengapa saya membeli harta tanah ini dan mengusahakan tanah ini adalah kerana saya ingin memberi makanan kepada keluarga saya dengan produk berkualiti asli dan hidup dalam persekitaran yang sihat,' kata Sting pada persidangan tempatan di bandar Figline Valdarno.

'Dengan mengusahakan tanah saya secara organik, saya berusaha untuk memberi diri saya dan orang-orang yang dekat dengan saya kehidupan yang lebih sihat di persekitaran semula jadi.'



Selain anggur, Tenuta il Palagio menghasilkan minyak zaitun madu, madu, dan berbagai salamis yang terbuat dari 'cinta senese' khas Tuscany, jenis babi khas.

Ditulis oleh Michèle Shah

Artikel Yang Menarik