Utama Yang Lain Nilai vineland New Zealand turun 60%, tetapi tidak ada yang mengambil...

Nilai vineland New Zealand turun 60%, tetapi tidak ada yang mengambil...

New Zealand

New Zealand

Harga kebun anggur New Zealand telah menurun dengan ketara sejak empat tahun kebelakangan ini, tetapi pasaran untuk vineland masih stabil, kata para pakar.



Harga di seluruh negara telah turun sebanyak 60% tetapi masih ada harta tanah yang telah berada di pasaran selama beberapa tahun.

John Hoare, pakar viticulture untuk ejen harta tanah cawangan Marlborough Bayleys , diberitahu Decanter.com , 'Harga [untuk kebun anggur yang sudah mapan] adalah serendah NZ $ 100,000 per hektar (ha), sedangkan pada tahun 2007 harganya NZ $ 250,000.'

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa pihak yang berminat untuk membeli vineland dengan harga yang murah. Dalam Otago Tengah , beberapa kebun anggur telah berada di pasaran selama lapan tahun.



Ejen tempatan Bayleys, Trevor Mackay menganggarkan hektar ladang anggur yang sudah dibentuk berharga sekitar NZ $ 60- $ 65,000 sehektar tetapi mengakui tidak ada penjualan dalam dua tahun kebelakangan.

'Harganya kira-kira NZ $ 60,000 untuk membangun sepenuhnya kebun anggur sehingga mana-mana pembeli akan mendapatkannya dengan kos,' kata Mackay.

Dia menambah bahawa dia mempunyai ladang anggur di bukunya yang 'turun 50% nilainya sejak mereka pergi ke pasar' - dan terdapat banyak kebun anggur untuk dijual daripada yang muncul di laman web ejen.



'Banyak pengeluar tidak mahu menunjukkan secara terbuka bahawa kebun anggur mereka dijual kerana ia mungkin mempengaruhi penjualan wain mereka yang ada.'

Walau bagaimanapun Matt Thomson , pembuat arak perunding yang berpusat di Marlborough, tidak percaya akan terburu-buru untuk membeli dengan banyak pengeluar yang tidak mahu berkembang dan bank enggan memberi pinjaman.

'Saya rasa kami telah mencapai tahap terendah dari segi permintaan untuk tanah kebun anggur. Saya tidak akan menasihati orang untuk bergegas dan membeli sekarang kerana saya fikir kita akan melihat harga tersebut bertahan selama 12-18 bulan, '' katanya.

Ditulis oleh Rebecca Gibb di Auckland

Artikel Yang Menarik