Utama Yang Lain Pierre Perrin - Temubual Decanter...

Pierre Perrin - Temubual Decanter...

Château de Beaucastel Penghormatan kepada Jacques Perrin

Mengambil alih perniagaan keluarga berusia 450 tahun di Château de Beaucastel pastinya merupakan prospek yang menakutkan bagi Pierre Perrin, tetapi dia telah menjadikan harta Châteauneuf ke tahap yang lebih tinggi lagi, tulis JAMES LAWTHER MW

Pierre Perrin mempunyai beban yang berat untuk ditanggung. Sejak tahun 1996, dia bertanggungjawab untuk kebun anggur dan pembuatan anggur di Château de Beaucastel, salah satu daripada anggur terbaik Châteauneuf-du-Pape - dan dunia -. Dia adalah yang terbaru dalam barisan vintner keluarga yang telah mencapai tahap pencapaian tinggi.



'Tidak mudah ketika anda masih muda kerana anda ingin mengacaukan segalanya, tetapi di Beaucastel ada penghormatan terhadap tradisi dan apa yang telah dilakukan sebelum itu harus dilestarikan sambil mencari jalan untuk maju,' kata Pierre Perrin.

Sejarah keluarga Perrin dan Beaucastel bermula pada tahun 1549 tetapi datuk Pierre, Jacques, yang benar-benar meletakkan harta tanah di peta pada tahun-tahun selepas Perang Dunia II. Sebagai semangat bebas, dia memberikan 130 hektar (hektar) di Château de Beaucastel untuk budaya organik pada tahun 1956 ketika penggunaan bahan kimia menjadi sangat marah dan menanam varieti anggur yang tidak sesuai seperti Mourvèdre dan Counoise untuk digunakan dalam campuran.

Anak-anaknya, Jean-Pierre (bapa Pierre) dan François, mengambil alih mantel ini pada tahun 1978. Mereka meneruskan kemajuan dalam falsafah, kualiti dan gaya pada masa yang sama dengan melancarkan projek baru seperti Tablas Creek Vineyard di California dan jenama yang berjaya, La Vieille Ferme.



Nampaknya ada udara yang tidak dapat dielakkan oleh Pierre yang akhirnya mengambil alih kendali pembuatan anggur. Di awal usia remaja, dia sudah memutuskan kerjanya dan menghabiskan cuti sekolah bekerja di kebun anggur. 'Anggur adalah elemen penting dari awal dan tidak boleh dipisahkan dari anggur,' katanya.

Dia juga terpengaruh dengan keyakinan Perrin bahawa viticulture organik adalah satu-satunya cara untuk pergi. 'Ini bukan strategi pemasaran tetapi penghormatan terhadap tanah dan ekosistem di sekitar kita,' dia menyimpulkan. Sejak tahun 2000 kebun anggur Beaucastel secara rasmi diperakui sebagai organik, sementara kebun anggur untuk label Perrin & Fils sedang diperakui.

wain putih dengan makanan Itali

Diploma oenologi dari Dijon dengan latihan kerja di Bordeaux, Provence dan California memperluas pengalamannya tetapi dia tidak pernah tersasar jauh dari varieti anggur Rhône. 'Seperti semua orang, saya menghargai jenis buah-buahan yang lebih mudah didorong seperti Syrah dan Counoise sejak awal tetapi tertarik kepada Grenache yang lebih rumit, dengan tahap alkohol yang tinggi dan kerentanan terhadap oksidasi dan penyakit, dan Mourvèdre yang sifatnya reduktif menghasilkan aroma yang tidak selalu tolong tapi yang saya suka, 'katanya.



Cara keluarga

Menjadi sebahagian daripada jenama terkenal seperti Beaucastel jelas bermaksud tidak menggegarkan kapal, tetapi itu tidak bermaksud kaedah moden disukai. 'Saya berpeluang bekerja dengan ayah saya dan François yang berpengalaman selama 30 tahun di sini dan mereka jarang mengatakan tidak kepada idea saya,' katanya.

Salah satu aspek yang harus dihadapi Perrin selama tiga atau empat tahun terakhir adalah kematangan fenol anggur (kematangan tanin dan sebatian warna dan rasa). 'Kami sekarang lebih berminat untuk mengukur kematangan fenolik, yang merupakan teknik yang agak baru, dan keasidan dan pH daripada kadar gula dan hanya memilih ketika kematangan fenolik adalah yang kita mahukan - pertimbangan penting pada tahun 2001, 2003 dan 2004,' katanya. menerangkan.

Satu lagi bidang penambahbaikan dia telah mengawasi kecekapan umum dan kebersihan di bilik bawah tanah. Ini disebabkan oleh tuduhan bahawa beberapa vintaj Beaucastel di masa lalu mempunyai kadar brettanomyces yang tinggi, ragi yang sering berlaku pada ambang yang rendah pada wain tertentu yang menghasilkan rasa dan aroma seperti haiwan yang dapat diterima oleh beberapa tetapi tidak semua peminat anggur.

Jangka masa kolaborasi dengan pakar perunding oenologi Dr Pascal Chatonnet dari Bordeaux (1997–2002) menyimpulkan bahawa ‘brett’ dapat dilihat pada tahap tinggi pada beberapa vintages yang lebih tua tetapi ia juga sering dikelirukan dengan ciri-ciri Mourvèdre.

Secara praktiknya, pertukaran idea menghasilkan langkah untuk membersihkan wap kayu oak yang besar dan dasar pembaharuan setiap tahun tiga daripada pelengkap bilik bawah tanah dari 60 tong kayu oak besar ini. 'Kami tidak mencari rasa oak tetapi untuk persekitaran yang lebih baru dan lebih bersih untuk penuaan wain,' kata Pierre Perrin. Pada tahun 2001, sebuah ruang penerimaan baru untuk anggur telah dipasang, serta tong simen tambahan untuk menyediakan ruang tangki tambahan untuk pembersihan dan penyimpanan.

Pouilly adalah Louis jado 2014

Sekiranya kaedah moden di Beaucastel dikendalikan tetapi dibenarkan Pierre mempunyai lebih banyak ruang untuk melakukan usaha keluarga yang lain, La Vieille Ferme dan Domaines Perrin & Fils, di mana dia juga mengawasi pembuatan anggur. La Vieille Ferme, yang dihasilkan dari anggur yang dibeli dari Côtes du Lubéron dan Ventoux, misalnya, telah dibungkus di bawah skru sejak tahun 2002. 'Ini sesuai dengan sifat wain, yang segar, buah dan mudah didekati,' katanya.

Perrin & Fils dilancarkan pada tahun 1996, jadi Pierre Perrin telah terlibat sejak awal projek ini. 'Ia adalah keseronokan yang nyata, kerana apa yang tidak dapat dilakukan di Beaucastel dapat dilakukan di Perrin,' serunya. Idea di sebalik label itu adalah untuk memanfaatkan pengalaman yang dikumpulkan di Beaucastel dan La Vieille Ferme untuk menjadi pakar Rhône Selatan, menghasilkan sebilangan kecil wain dalam harga pertengahan dari ladang anggur yang dimiliki atau dikendalikan oleh keluarga. 'Kami ingin menjaga kepercayaan sepenuhnya dengan identiti cru dan kami telah meneliti dan mencari apa yang kami anggap sebagai bungkusan terbaik dalam setiap sebutan,' jelasnya.

Dalam hal ini, mereka telah berjaya. Pengalaman pada tahun 2004 di Château de Beaucastel menunjukkan Réserve Côtes du Rhône yang didorong oleh buah-buahan, Côtes du Rhône Villages Vinsobres yang segar dan minima, Rasteau yang kaya dengan coklat dan Vacqueyras yang padat dan hebat. Terdapat juga Cairanne, Gigondas dan Châteauneuf-du-Pape untuk menyelesaikan 800,000 pengeluaran botol.

Di luar negara, keluarga Perrin telah terus membangun Tablas Creek Vineyard di Paso Robles, California. Pierre Perrin pernah bekerja di sana dan sering berkunjung ke sana. 'Saya pada awalnya mengikuti aspek tanaman semaian ketika kami membawa varieti anggur dari Beaucastel dan, ketika mereka telah disahkan virus, menyebarkan dari mereka untuk menanam kebun anggur,' katanya. Ia mungkin merupakan salah satu kebun anggur paling mahal di dunia untuk dibangunkan tetapi memenuhi objektif kepelbagaian Perrin dengan pautan kembali ke Beaucastel.

semua tequila dibuat di mexico

Lokasi untuk kebun anggur itu dipilih pada tahun 1990 setelah pencarian selama lima tahun oleh Perrins dan pengimport Amerika mereka Robert Haas untuk plot dengan tanah batu kapur di mana mereka dapat menanam varieti Rhône. Anggur teratas dilabel Esprit de Beaucastel dan merupakan campuran dalam acuan Château de Beaucastel, tahun 2000 dengan sedikit lebih banyak Mourvèdre (35%) dan Syrah (26%) dan kurang Grenache (25%).

Rasa mandiri saya dapati hidung mengingatkan Bandol dengan sedikit haiwan, zaitun hitam, aroma ekstrak kering, lelangit kaya dan berstruktur, alkohol meninggalkan sentuhan ketidakseimbangan pada bahagian akhir. Bukan Beaucastel tetapi ada ketegangan yang menyerupai Rhône.

Walaupun dia bertanggung jawab untuk pemeliharaan anggur dan pembuatan anggur di domain keluarga Pierre Perrin juga memakai topi pengurus eksport untuk negara-negara tertentu, berkongsi tugas dengan saudara Marc dan Thomas. 'Penting bagi kita semua untuk melakukan perjalanan untuk menjaga hubungan dengan pasar tradisional seperti UK dan AS dan juga untuk memahami perdagangan, tradisi dan trend pengguna di negara-negara membangun seperti China dan India di mana terdapat semua yang harus dilakukan tetapi potensinya sangat besar,' katanya mengesahkan.

Penjualan wain Perrin pada masa ini cukup memberangsangkan tetapi anggur Rhône secara keseluruhan telah mengalami penurunan. 'Saya tidak fikir ia berkaitan dengan kualiti tetapi dengan pelbagai faktor persaingan dan ekonomi seperti dolar yang lemah dan penurunan penggunaan di Perancis. Tetapi itu adalah sesuatu yang dapat diramalkan dan untuk mengatasi ribut, penting bukan sahaja untuk menghasilkan wain buah-buahan, seimbang dan bernilai untuk wang yang menarik bagi pengguna tetapi untuk mengetahui cara mempromosikan dan menjualnya. Apa pun yang lain, anda tidak boleh bergantung pada kemenangan anda, 'katanya. Perrin masa depan nampaknya berada di tangan yang selamat.

Sekilas Perrin

Dilahirkan: 1972

Keluarga: isterinya Céline, dan dua anak perempuannya, Chloé dan Julie

pinot noir suam atau sejuk

Pengajian: Fakulti Oenologi, Dijon

Kerjaya: (sejak 1996) pengilang anggur dan pengurus eksport kawasan (UK dan Asia, tidak termasuk Jepun) untuk Château de Beaucastel, Domaines Perrin & Fils, La Vieille Ferme

Minat: Sukan (berbasikal, joging), teknologi baru, pedologi (tanah)

Laman web: www.perrin-et-fils.com

Artikel Yang Menarik