Utama Belajar Pengambil risiko: Realiti membeli kebun anggur...

Pengambil risiko: Realiti membeli kebun anggur...

Membeli kebun anggur

Kebun anggur Kutch di Sonoma. Kredit: Kutch

  • Sorotan

Menyerah setiap hari untuk membuat arak di persekitaran yang indah kelihatan seperti menjalani impian, tetapi apakah realitinya? Anne Krebiehl MW bertemu dengan beberapa 'penceroboh' yang menghentikan karier lain untuk meneruskan pembuatan win ...



Mereka mempertaruhkan semuanya untuk membuat anggur yang mereka berkorban dan berjuang. Mereka adalah bukti nyata bahawa perubahan mungkin.

Masing-masing berbeza kerana mereka datang - satu-satunya kesamaan mereka adalah tenaga, khayalan dan selera untuk risiko dan kerja keras.


Ini adalah versi ringkas dari artikel asal yang muncul dalam majalah Decanter edisi Februari 2018. Ahli premium boleh membaca artikel penuh di sini.




LIHAT JUGA

Cara membeli kebun anggur - semua yang anda perlu ketahui

Jefford: Mengapa saya bukan penanam anggur

Anson: Berapakah kos membeli kastor Bordeaux


Ray Nadeson, Lethbridge Wines, Victoria, Australia

Maree Collis dan Ray Nadeson, Lethbridge Wines

Bekas saintis Maree Collis dan Ray Nadeson di bilik tong di Lethbridge Wines.

Ray Nadeson, 52, memiliki gelar PhD dalam ilmu saraf, kemudian mencicipi banyak anggur telah menarik minatnya.

'Tetapi saya tidak akan menjadi doktor satu ketika dan kemudian pembuat anggur, tanpa peralihan, jadi saya dan isteri mendapat ijazah dalam pembuatan anggur [sambil terus bekerja]. Bukan kerana anda memerlukannya untuk membuat wain, anda tidak mahu, tetapi kami ingin mendapat kepercayaan dari jalanan. '



Nadeson meneruskan pekerjaannya selama lapan tahun semasa mereka mendirikan kilang anggur.

“Saya ingin melakukan setiap aspek dari apa yang diperlukan, dan perkara terakhir yang saya mahukan adalah menggunakan pembuat anggur. Tetapi saya tidak dapat melakukan kedua-dua pekerjaan. Oleh itu, 14 tahun yang lalu saya memutuskan untuk menjadi pembuat anggur sepenuh masa. Ini adalah keputusan besar. Anda meninggalkan pekerjaan yang selamat dan bergaji tinggi untuk melakukan sesuatu yang sama sekali tidak mempunyai rekod prestasi. '

Tetapi Nadeson jujur: ‘Lethbridge tidak menghasilkan wang selama bertahun-tahun. Saya terpaksa membuat kontrak kontrak, berunding dan melakukan perkara lain untuk melancarkan aliran tunai. Kami tidak masuk ke dalam perniagaan dengan sejumlah besar wang. Tetapi walaupun kami tidak menghasilkan banyak, kami tetap ada. '

tequila blanco terbaik untuk wang

Vicki Samaras dan Jonas Newman, Syarikat Wain Hinterland, Prince Edward County, Ontario, Kanada

Jonas Newman dan Vicki Samaras, Syarikat Winterland Hinterland

Jonas Newman dan Vicki Samaras. Kredit: Johnny C Y Lam.

Newman adalah seorang ma'tre d 'di sebuah restoran di Toronto dan Samaras bekerja di industri farmasi. Mereka berdua berusia 27 tahun dan masing-masing mempunyai impian untuk memiliki kebun anggur. Setelah bertemu mereka membeli tanah bersama.

Mereka membiayai ini dengan menggunakan harta tanah Toronto sebelum menjualnya dan berniaga. Mereka juga mendapat pinjaman pertanian yang disokong kerajaan dan menanam tanaman seluas 3.5 hektar pertama mereka pada tahun 2004.

“Kami ingin membuat anggur yang enak setiap tahun, kerana kami harus membayar bil kami. Kami mempunyai tekanan pada kami, di wilayah anggur yang belum terbukti, '' Samaras menekankan.

'Kami tidak betul-betul tahu bagaimana bertani atau menukar minyak pada traktor,' akui Newman. 'Secara konseptual kami memahaminya, tetapi secara praktikal kami tidak tahu apa yang kami lakukan. Syukurlah kami cukup muda untuk mengambil risiko. '

Samaras bersetuju: 'Kami sangat percaya dengan ketekunan wajar. Ia berisiko, tetapi saya membuat kajian. Kami benar-benar ingin mempunyai autonomi dan kami mempunyai anggaran yang kecil dan kecil, 'tambahnya,' tetapi saya tidak tahu bagaimana kami melakukannya. '

Jamie Kutch, Kutch Wines, Sonoma, California, Amerika Syarikat

Jamie Kutch, Wain Kutch

Jamie Kutch mengawasi tanamannya semasa musim menuai di Kutch Wines

'Saya adalah pedagang Nasdaq untuk Merrill Lynch,' kata Kutch. 'Tetapi saya rasa saya tidak akan berjaya sekiranya saya tidak pergi ke Wall Street terlebih dahulu dan melihat bagaimana keadaan anda hanya dengan usaha untuk menjana lebih banyak wang.'

‘Sekarang saya membuat produk ketara. Sekarang saya mendapat pesanan teks pada hari Krismas dari seorang pelanggan yang mengatakan 'Saya menikmati ini dengan keluarga saya'. Itu ganjaran besar. '

Ketika pertama kali pergi ke Pantai Barat, dia tidak pernah bekerja di pertanian atau membuat kilang anggur. 'Saya tidak mempunyai keluarga di sini, tidak ada rakan, menaiki kapal terbang dengan satu beg pakaian.'

Dia mengakui dia menyangka 'akan lebih mudah daripada yang ada', dan dia masih harus 'bekerja sangat keras untuk menjual 3.000 kotak wain', tetapi dia tidak pernah menyesali keputusannya sebentar.

‘Rakan-rakan saya masih bekerja di Wall Street tinggal di rumah berjuta-juta dolar yang kami sewa. Mereka memandu Ferraris, saya mempunyai Honda. Tetapi pengalaman yang saya ada lebih kaya. '

Corrado Dottori, The Expanse, Cupramontana, Marche, Itali

Corrado Dottori dan isteri Valeria, kebun anggur Marche

Corrado Dottori bersama isterinya Valeria di kebun anggur Marche mereka. Kredit: Paula Prandini

semangat terbaik untuk kuno

'Saya berniaga saham,' kata. Corrado Dottori. Keluarga ayahnya telah memiliki kebun anggur di Marche sejak tahun 1935 tetapi, seperti kebanyakan generasi, mereka mencari kehidupan yang lebih canggih di bandar.

Semua tanah tersebut disewakan kepada petani, tetapi mereka perlahan-lahan mulai pensiun dan Dottori harus mencari seseorang untuk menjaga tanah itu atau menjualnya.

Harta tanah yang dipindahkannya telah dirobohkan - dia hanya memiliki satu hektar tanaman anggur, jadi dia dan Valeria membuka B&B, yang merupakan satu-satunya aliran pendapatan mereka untuk sementara waktu. Tetapi wang tidak mengganggunya.

'Walaupun begitu, empat atau lima tahun pertama sangat sukar.' Dia kini memiliki 7 hektar pokok anggur dan juga menanam zaitun dan gandum untuk koperasi pasta tempatan.

Urban Kaufmann, Weingut Kaufmann, Hattenheim, Rheingau, Jerman

Urban Kaufmann dan Eva Raps, Weingut Kaufmann

Bekas pembuat keju Urban Kaufmann dengan Eva Raps di Rheingau. Kredit: Friedrich Spitzbart

Menjadi pembuat keju, katanya, bukanlah pilihan profesion yang luar biasa di luar bandar Switzerland. Dalam kehidupannya yang dulu, dia berjaya: dia menguruskan susu keju yang berjaya membuat Appenzeller.

Namun, cahaya bulan sepanjang tahun 2012 di kilang anggur Switzerland berjaya: dia memutuskan untuk membeli ladang anggur.

Ada 'seribu alasan' untuk tidak melakukannya, tetapi dia tidak dapat melepaskan impiannya. 'Menyerah sesuatu yang ada dan dikendalikan dengan baik untuk yang tidak dikenali, meninggalkan negara anda sendiri ...'

Mencari harta tanah yang mampu dimiliki dan menjadi perhatian adalah satu cabaran, mencari harta tanah terlebih dahulu di Itali, kemudian di Austria dan Jerman.

Sangat sukar untuk memahami aspek berbeza dari kilang anggur yang berfungsi. Tetapi, 'kekacauan itu sempurna,' kata Kaufmann.

Alie Shaper, Oenologi Brooklyn, Long Island, New York, AS

Alie Shaper, Oenologi Brooklyn

Alie Shaper menjadikannya anggur Brooklyn Oenolgy di Long Island. Kredit: David Benthal Photography.

master wain vs master sommelier

Shaper mempunyai ijazah kejuruteraan dan berasal dari keluarga jurutera, dan dia bekerja di Silicon Valley pada tahun 1996, dalam industri aeroangkasa.

Mencari perubahan, Shaper menjawab iklan untuk mencuba staf bilik di kilang anggur Hudson Valley, yang berubah menjadi bekerja di ruang mencuba Kota New York. Lebih banyak pekerjaan dalam arak diikuti, bersama dengan kursus WSET.

“Seperti kelahiran semula di Brooklyn. Anda tidak perlu memiliki tanah untuk memiliki kilang wain. Saya terus membalikkannya di kepala saya. Bagaimana saya dapat melakukannya? '

Setahun kemudian dia berhenti dari pekerjaan pengedaran, tetapi ingin mendapatkan pengalaman pengeluaran wain. Dia bekerja di sebuah fasilitas penghancuran khusus di Long Island, dan pengalaman itu sangat berharga.

Namun, ‘setiap kes yang kami jual, kami harus memperjuangkannya. Saya tidak menjangka itu. '

'Peralihan itu sangat sukar. Ini menguji tekad, ketekunan dan kreativiti anda. Anda memikul banyak tanggungjawab. '


Lihat nasihat pakar kami mengenai cara membeli kebun anggur


Artikel Yang Menarik