Utama Yang Lain Toro: Tempranillo dibina seperti lembu jantan...

Toro: Tempranillo dibina seperti lembu jantan...

Wain Toro

Anggur di Toro. Kredit: Castilla y Léon

Dengan kerjasama Castilla y Léon



pada harga sampanye sekop
Ketahui sejarah dan wain Toro DO di Castilla y Léon ...

Dengan kerjasama Castilla y Léon



SejarahBilik bawah tanah kerajaan dan phylloxera mengelak

Toro Denominación de Origen (DO) dinamakan untuk bandar dengan nama yang sama, yang terdapat di provinsi Zamora di barat laut Castilla y Léon, hanya 40 batu dari sempadan Portugis.

Sungai Duero mengalir melalui Toro, menghubungkannya ke kawasan anggur berdekatan Rueda dan Ribero del Duero.

Orang Rom membawa pokok anggur Vitis vinifera ke Toro, tiba sekitar tahun 210 SM. Menjelang Abad Pertengahan, Toro terkenal dengan pengeluaran wainnya dan dilaporkan disukai oleh yang tertinggi di negeri ini, mengisi ruang bawah tanah raja-raja Sepanyol.



jenama sauvignon blanc zealand baru

DO mendakwa ia bahkan dibawa ke Dunia Baru oleh Christopher Columbus, kerana kemampuan wain yang kuat untuk menahan pelayaran laut yang panjang.

Ketika phylloxera melanda kebun anggur Eropah pada abad ke-19, Toro mempunyai kelebihan unik di tanah berpasir yang buruk dan iklim kering, yang memberikan pertahanan terhadap parasit. Wilayah ini mengeksport wain ke kawasan Perancis yang terjejas teruk dalam tempoh ini.

Toro masih tumbuh tanaman anggur pra-phylloxera yang tidak dicernakan hari ini dan banyak yang berusia lebih dari 80 tahun.

wain apa yang sesuai dengan salmon

Kembali ke halaman Castilla y Léon kami


WainTempranillo

Tempranillo memerintah tertinggi di Toro, menawarkan ungkapan wain baru berbanding Ribero del Duero atau Rioja yang berdekatan. Seperti banyak kawasan anggur Sepanyol, Tempranillo menggunakan nama tempatannya di sini: Tinto de Toro.

Walaupun tidak ada hubungan sejarah antara nama DO dan gaya wainnya, pengkritik sering menyamakan contoh terbaik Tinto de Toro dengan lembu Sepanyol - gelap, ramping dan berotot.

Musim panas Toro biasanya pendek, tetapi selama musim ini, ia menjadi salah satu kawasan wain paling panas dan kering di Sepanyol, dengan hanya 350-400mm hujan setiap tahun dan suhu mendorong 40 ° C.

Dalam keadaan ini, ketinggian adalah penting dan sebahagian besar kebun anggur Toro ditanam antara 620 hingga 750 meter dari permukaan laut.

Walaupun begitu, kilang wain mesti berjuang untuk mengekalkan tahap alkohol dan peraturan DO membuat peruntukan sehingga 15% abv.

berapa lama wain bertahan di dalam peti sejuk tanpa dibuka

Toro memang menghasilkan sebilangan rosé, atau rosado, anggur, yang dibuat terutama dari campuran Tempranillo, Grenache dan kadang-kadang Malvasia. Sebilangan besar pengeluaran wain putih diserahkan kepada jirannya, Rueda, tetapi Verdejo dan Malvasia juga ditanam di sini.

Artikel Yang Menarik