Utama Yang Lain Pembuat minuman anggur terus memerhatikan ketika Gunung Etna meletus...

Pembuat minuman anggur terus memerhatikan ketika Gunung Etna meletus...

Gunung Etna meletus 2015

Kredit Mount-Etna-Erupts: Christian Liistro, Tenuta delle Terre Nere

  • Laman Utama Berita

Gunung Etna di Sisilia telah mengirimkan lava memuntahkan hingga 8km ke langit semasa letusan pertama kawah Voragine dalam dua tahun, tetapi pembuat anggur mengatakan kebun anggur selamat tanpa cedera.



Gunung Etna Letusan terbaru berlangsung hanya satu jam pada 3 Disember, tetapi cukup lama untuk mengeluarkan sejumlah besar lava ke langit dan meninggalkan kampung-kampung berdekatan yang ditutupi abu, seperti yang ditunjukkan oleh Berita BBC klip di bawah. Lapangan terbang terdekat juga ditutup.

'Pertunjukan itu cukup hebat,' Letizia Patanè, dari Winery Passopisciaro , diberitahu Decanter.com .



'Nasib baik, kami tidak mengalami kerosakan, kerana ia hanya bertahan selama 50 minit. Masalah utama adalah abu. '

Dia menggambarkan pemandangan itu sebagai air pancut lava yang indah, diikuti dengan sebilangan besar abu. Etna adalah gunung berapi aktif tertinggi di Eropah, dengan ketinggian sekitar 3.3km.

Gunung Etna Meletup 2015

Segumpal abu menuju ke langit ketika Etna meletus. Kredit: Letizia Patanè



Christian Liistro, dari Tenuta delle Terre Nere , mengatakan dia melihat 'air pancut lava' dan 'tiang letusan setinggi 7.000 hingga 8.000 meter'.

Daripada mengganggu pembuat anggur, katanya letusan dapat membantu kebun anggur tempatan.

'Pelepasan abu berlaku dari New South East Crater, yang akan sangat bermanfaat bagi kebun anggur, kerana kesan pembuahannya,' katanya.

Kali terakhir dari Gunung Etna sampai ke kebun anggur adalah pada tahun 1981, berikutan letusan di bahagian utara gunung berapi.

Beberapa pengkritik arak telah menyamakan kebun anggur di sekitar Etna dengan Burgundy, tetapi - seperti semua pertanian - penanaman begitu dekat dengan gunung berapi aktif secara semula jadi mempunyai risiko.

Artikel Yang Menarik